馃 System Motywacji: Jak sprawi膰, aby zmiany wprowadzane dzi臋ki kaizen okaza艂y si臋 trwa艂e

Artyku艂 pokazuje, jak trudne mo偶e by膰 utrzymanie efekt贸w dzia艂a艅 kaizen w organizacjach, ilustruj膮c to przyk艂adami z du偶ego szpitala. Kluczowym wnioskiem jest konieczno艣膰 budowania organizacji sprzyjaj膮cej uczeniu si臋, w kt贸rej menad偶erowie nie tylko wprowadzaj膮 zmiany, ale tak偶e skutecznie je utrzymuj膮. Autor podkre艣la rol臋 zaanga偶owania i odpowiedniego przyw贸dztwa w procesie wdra偶ania i utrwalania zasad Lean Management.

Czy wiesz, 偶e:

LeanShaman to zaawansowany system sugestii pracowniczych, kt贸ry stawia na rozw贸j kultury zaanga偶owania i ci膮g艂ego doskonalenia. Wprowadzaj膮c liczne pomys艂y pracownik贸w, organizacje buduj膮 nawyk Kaizen, gdzie innowacje staj膮 si臋 integraln膮 cz臋艣ci膮 strategii rozwoju, wspieraj膮c rozw贸j organizacyjny na ka偶dym poziomie.
Jak sprawi膰, aby zmiany wprowadzane dzi臋ki kaizen okaza艂y si臋 trwa艂e

Artyku艂 szczeg贸艂owo analizuje wyzwania zwi膮zane z utrzymywaniem efekt贸w dzia艂a艅 kaizen w organizacjach, skupiaj膮c si臋 na przyk艂adzie du偶ego szpitala. Autor podkre艣la, 偶e aby osi膮gn膮膰 trwa艂e zmiany, kluczowe jest stworzenie organizacji sprzyjaj膮cej uczeniu si臋. W tym kontek艣cie niezwykle wa偶ny jest wyb贸r odpowiednich menad偶er贸w oraz zapewnienie im i ich pracownikom mo偶liwo艣ci samorozwoju.

Podczas jednego z gemba walks, dyrektor ds. jako艣ci szpitala zada艂 pytanie o podtrzymywanie ducha eksperymentowania. Mimo wcze艣niejszych sukces贸w, efekty kaizen cz臋sto wraca艂y do punktu wyj艣cia. Przyk艂adem jest przeprowadzone dojo i szkolenia pracownik贸w, kt贸re pocz膮tkowo dawa艂y 艣wietne wyniki, ale zosta艂y przerwane przez kryzys sezonowy.

Inny przyk艂ad dotyczy艂 sal operacyjnych, gdzie prosta zmiana polegaj膮ca na odnotowywaniu godziny pierwszego naci臋cia poprawi艂a wska藕nik wykorzystania sal o 20% w pierwszym miesi膮cu. Jednak偶e, podobnie jak w przypadku innych dzia艂a艅, praktyka ta zosta艂a zarzucona w obliczu kolejnego kryzysu.

Autor podkre艣la, 偶e nie wszystkie inicjatywy ko艅cz膮 si臋 niepowodzeniem. Przyk艂adem sukcesu jest zesp贸艂 do艣wiadczonych piel臋gniarek zajmuj膮cych si臋 wypisem pacjent贸w, co skr贸ci艂o czas pobytu pacjent贸w w szpitalu. Mimo to, problemem pozostaje trwa艂o艣膰 wprowadzanych zmian.

Dlaczego efekty kaizen si臋 nie utrzymuj膮? Autor wyja艣nia, 偶e problem le偶y nie tyle w samych dzia艂aniach, co w umiej臋tno艣ci ich utrwalenia. Kluczowe jest zaanga偶owanie i przyw贸dztwo, kt贸re motywuje ludzi do przyjrzenia si臋 swoim praktykom i poszukiwania lepszych metod pracy. Wa偶ne jest, aby menad偶erowie potrafili zach臋ca膰 do zg艂aszania sugestii, przeprowadza膰 eksperymenty, przekonywa膰 innych do nowych pomys艂贸w oraz zmienia膰 standardy pracy.

Podczas wizyty w szpitalu dyrektor ds. jako艣ci zauwa偶y艂, 偶e wielu menad偶er贸w nie ma odpowiednich umiej臋tno艣ci do utrzymywania zmian. Przyk艂adem jest sytuacja na ostrym dy偶urze, gdzie do艣wiadczeni lekarze mieli by膰 pierwsi przy pacjentach, ale zmiany te nie by艂y wdra偶ane skutecznie.

Organizacja sprzyjaj膮ca uczeniu si臋 to podstawa trwa艂ego wprowadzania zmian kaizen. Menad偶erowie musz膮 umie膰 naucza膰 personel, rozumie膰 i wprowadza膰 zmiany, negocjowa膰 z innymi funkcjami oraz samemu si臋 uczy膰. Przyk艂ad szpitala pokazuje, 偶e tradycyjny spos贸b zarz膮dzania, skupiaj膮cy si臋 na stosowaniu istniej膮cych procedur i gaszeniu po偶ar贸w, nie sprzyja trwa艂ym zmianom.

Autor sugeruje, 偶e przed rozpocz臋ciem dzia艂a艅 kaizen warto zada膰 sobie pytanie o rodzaj organizacji, jak膮 si臋 chce stworzy膰. Wyb贸r menad偶er贸w ze wzgl臋du na ich umiej臋tno艣膰 samorozwoju i rozwijania innych mo偶e radykalnie zmieni膰 funkcjonowanie organizacji. Przytoczony cytat z Taiichi Ohno podkre艣la znaczenie kreatywno艣ci i my艣lenia w podej艣ciu Toyoty, kt贸re mo偶na zastosowa膰 tak偶e w innych organizacjach.

Ostatecznie, aby wprowadzi膰 kaizen, organizacja musi sprzyja膰 uczeniu si臋. Menad偶erowie powinni by膰 nie tylko decydentami, ale tak偶e trenerami swoich zespo艂贸w, pomagaj膮c im rozwija膰 lepsze metody dzia艂ania. Tylko wtedy mo偶liwe b臋dzie osi膮gni臋cie trwa艂ych rezultat贸w.



Zagadnienia:
organizacja sprzyjaj膮ca uczeniu si臋, menad偶erowie kaizen, Lean Management, trwa艂e zmiany kaizen, gemba walks, dojo, szkolenie pracownik贸w, eksperymenty kaizen, systemy sugestii pracowniczych, wska藕nik wykorzystania sal operacyjnych,
organization fostering learning, kaizen managers, Lean Management, sustainable kaizen changes, gemba walks, dojo, employee training, kaizen experiments, employee suggestion systems, operating room utilization rate,
Strona korzysta z plik贸w cookies. Mo偶esz okre艣li膰 warunki dost臋pu do plik贸w cookies w Twojej przegl膮darce. Wi臋cej informacji znajdziesz w Polityce Cookies.