🥇 Innowacyjna metoda motywacji pracowników: W Toyocie nie ma ekspertów – są osoby o większym doświadczeniu

Artykuł przedstawia refleksje pracowników Toyoty na temat przewodzenia i uczenia się, ukazując unikalne podejście tej firmy do porażek i sukcesów. Poprzez wywiad z autorką książki i jej rozmówcą, dowiemy się, jak historia osobista wpleciona jest w szerszy kontekst kultury Toyoty. Kluczowe elementy to koncepcja hansei, czyli refleksji nad błędami, oraz zastosowanie raportu A3 jako narzędzia do analizy i komunikacji.

Czy wiesz, że:

System Kaizen LeanShaman tworzy zaufanie i odpowiedzialność, aktywnie angażując pracowników w proces ciągłego doskonalenia poprzez wdrażanie licznych małych usprawnień.
W Toyocie nie ma ekspertów – są osoby o większym doświadczeniu

Artykuł ukazuje głębokie zrozumienie kultury organizacyjnej Toyoty przez pryzmat rozmów z doświadczonym pracownikiem firmy oraz współautorką książki na temat przewodzenia i uczenia się. Wprowadzenie do książki podkreśla, że nie jest to tylko osobista historia, ale odzwierciedlenie zbiorowych doświadczeń pracowników Toyoty, co nadaje jej uniwersalny charakter. Z wywiadu dowiadujemy się, jak zbudowano relację między autorką a jej rozmówcą oraz jak zrodził się pomysł na książkę. Kluczowym elementem jest zrozumienie, że w Toyocie nie ma ekspertów, są za to osoby z większym doświadczeniem, co sprzyja podejmowaniu nowych wyzwań z pokorą.

Artykuł szczegółowo omawia temat porażek i nauki na błędach. Yoshino dzieli się swoimi doświadczeniami, podkreślając, że prawdziwą porażką jest ta, z której niczego się nie nauczymy. Przykład nieudanego projektu związanego z rynkiem motorówek ilustruje, jak ważne jest podejmowanie ryzyka i wyciąganie wniosków z niepowodzeń.

Jednym z wyróżniających się tematów jest koncepcja hansei, czyli refleksji, która jest kluczowa w kulturze Toyoty. Refleksja ta jest ściśle związana z procesem PDCA (Plan-Do-Check-Act), który jest podstawą ciągłego doskonalenia. W artykule podkreślono, że hansei nie polega na obwinianiu kogokolwiek, ale na uczeniu się i poprawianiu procesów.

Ważnym narzędziem wspierającym kulturę uczenia się w Toyocie jest raport A3, który służy do strukturyzowania myślenia, refleksji i komunikacji. Yoshino opisuje, jak Toyota stosuje A3 od lat 60., jeszcze przed pojawieniem się Deminga, jako sposób na skupienie się na kluczowych informacjach i wybieranie najważniejszych danych.

Na koniec, artykuł podkreśla, że w Toyocie nikt nie jest ekspertem, a doświadczenie i refleksja są kluczowe dla ciągłego doskonalenia. To podejście różni się od wielu firm, gdzie porażki są źle widziane i rzadko stosuje się refleksję nad błędami. Toyota pokazuje, że sukces leży w zdolności do nauki i adaptacji, co jest możliwe dzięki głębokiemu zrozumieniu i zastosowaniu koncepcji takich jak hansei i raport A3.



Zagadnienia:
Toyota, hansei, refleksja, raport A3, PDCA, kultura uczenia się, przewodzenie, doskonalenie, porażki, sukcesy,
Toyota, hansei, reflection, A3 report, PDCA, learning culture, leadership, improvement, failures, successes,
Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies.