馃 Program Motywacyjny dla firm: Motywacja wewn臋trzna a motywacja zewn臋trzna: Jaka jest r贸偶nica?
Czy wiesz, 偶e:
Artyku艂 dog艂臋bnie analizuje dwa podstawowe typy motywacji: motywacj臋 wewn臋trzn膮, wynikaj膮c膮 z samego zainteresowania danym dzia艂aniem, oraz motywacj臋 zewn臋trzn膮, opart膮 na nagrodach lub karach zewn臋trznych. Zwraca uwag臋 na to, 偶e ka偶dy rodzaj motywacji ma odmienny wp艂yw na zachowanie jednostek oraz realizacj臋 ich cel贸w.
Motywacja wewn臋trzna jest opisana jako si艂a nap臋dzaj膮ca, kt贸ra sprawia, 偶e ludzie wykonuj膮 zadania dla samej przyjemno艣ci, jak膮 czerpi膮 z ich wykonywania. Przyk艂ady w artykule pokazuj膮, 偶e gra w sport dla zabawy lub rozwi膮zywanie 艂amig艂贸wek dla przyjemno艣ci to typowe przyk艂ady dzia艂a艅 wynikaj膮cych z tej formy motywacji.
Z drugiej strony, motywacja zewn臋trzna pojawia si臋, gdy zadania s膮 wykonywane dla osi膮gni臋cia zewn臋trznej nagrody lub unikni臋cia kary. W artykule podano przyk艂ady takie jak uczestnictwo w zawodach, by wygra膰 stypendium lub uczenie si臋, by uzyska膰 dobr膮 ocen臋. Co ciekawe, autor podkre艣la, 偶e nadmierne stosowanie zewn臋trznych nagr贸d mo偶e prowadzi膰 do zmniejszenia motywacji wewn臋trznej, co nazywane jest efektem nadmiernego uzasadniania.
Jednym z kluczowych punkt贸w artyku艂u jest wskazanie, kiedy stosowanie nagr贸d zewn臋trznych jest korzystne, a kiedy powinno by膰 ograniczane. Na przyk艂ad nagrody mog膮 by膰 skuteczne, gdy chcemy wzbudzi膰 zainteresowanie zadaniem, kt贸re jest dla kogo艣 nowe lub trudne. Jednak nale偶y ich unika膰, gdy dana osoba ju偶 czerpie przyjemno艣膰 z dzia艂ania, aby nie os艂abi膰 tej wewn臋trznej motywacji.
Artyku艂 oferuje r贸wnie偶 praktyczne wskaz贸wki na temat tego, jak pozytywne wzmocnienie, takie jak pochwa艂y, mo偶e zwi臋kszy膰 motywacj臋 wewn臋trzn膮, zw艂aszcza gdy osoby osi膮gaj膮 wyniki lepsze ni偶 inni. Wskazuje tak偶e, 偶e niespodziewane nagrody nie maj膮 negatywnego wp艂ywu na wewn臋trzn膮 motywacj臋, o ile nie s膮 oczekiwane.
Ostatecznie artyku艂 przedstawia wnioski dotycz膮ce wp艂ywu motywacji na nauk臋 i wydajno艣膰, zar贸wno u uczni贸w, jak i pracownik贸w. Zwraca uwag臋, 偶e motywatory zewn臋trzne, takie jak stypendia czy premie, mog膮 zwi臋kszy膰 zaanga偶owanie i pom贸c w osi膮gni臋ciu wy偶szej wydajno艣ci. Wa偶ne jednak, aby by艂y stosowane z umiarem, by nie os艂abi艂y naturalnej ciekawo艣ci i motywacji do nauki.
Zagadnienia: